lørdag 29. mars 2014

Naturlig det beste for kopp og helse

Sommergleder
Markjordbær fra egen hage


De naturlige ofte det beste....

Hva er naturlig?

Begrepet naturlig kan variere fra menneske til menneske og fra samfunn til samfunn. Ofte oppfatter jeg at mange bruker ordet natulig uten å helt definere hva det er. 

Er gulroten i grønnsaksdisken naturlig?

Eller er kjøttet du bruker naturlig?

Ja dette kan vi gjeren dvele med.....men jeg har ikke tenkt å ta det natulige så langt. Det jeg definerer som naturlig er det jeg kan sanke i mitt nærmiljø av det naturen gir oss av bær, urter, grønsaker, fisk. Eller av det jeg kan kjøpe av råvarer i mine nærbutikker. Eller bestiller reikjøtt eller elgjøtt gjennom nære kjente. 
Jeg handler gjerne Økologiske. Men siden jeg bor i Alta så har vi litt begrenset med å få handlet økologiske matvarer, da suplere jeg med det jeg finnser som ser egnet ut i forhold til mitt behov. 



Finnmark gir så det oser av naturen
Tyttebær i tantes hage

Vi har uante muligheter her i Alta og Finnmark til naturens kjøkken. Her er det bare å benytte seg av det årstidene byr på. 
Vi har i år tusen benyttes oss av det naturen har fra plante- og dyreriket. Men i dangens samfunn har vi mistet mye av den kompetansen som våre forfedre hadde om naturens kraft i fra floran vi kan finne her i nord. Nå er mye av det vi omgir oss «unaturlig». 

Genetisk er ikke våre kropper tilpasset å takle belasninger av mye unaturlige stoffer som ofte er toxiske.  Mye av disse toxiske stoffene får vi i oss. Dette har jeg undret meg mye på.  Jeg ser at jeg har valg hvordan jeg kan forme min hverdag å helse. Derfor har jeg blit mere bevist på at naturlig mat er det kroppen min trenger for å fremme bedre helse. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar