tirsdag 1. april 2014

Lang vei før jeg fant #ovnpannebrød løsning





Jeg har i lang tid vært gluten-, melke- og sukkerfri, og har også fjernet meg fra kunstige stoffer i maten. Det har vært en lang prosess å legge om kosten.  Hva skulle jeg erstatte sukker, melk, hvetemel og annet glutenholdige prosukter med....? Jeg har prøv og feilet mange ganger. Men nå har jeg sluttet å se begrensinger i maten. Jeg har gått mye bort i fra tradisjonell måte å tenke oppskrifter på og heller prøvd å vært kreativ og tenke smak, form og hvilke matvarer jeg føler for at jeg trenger.
Jeg vil si jeg har et mye mere variert kosthold nå enn de jeg hadde med et «tradisjonell» Norske kostholdet. Nå spiser jeg mye mere graønsaket, fukt, nøtter, utrer, krydder, linser, bøner, fisk. All mat lager jeg fra bunn for å vite hva som er i maten.

Det jeg etterhvert begynte å savne var den tradisjonelle brødskiva. Jeg prøvde å bake en del knekkebrød som mange andre har gjort før og etter meg. Jeg har kjøpt glutenfrie brød, og prøvd de halvfabrikata glutenfrie produkten, men dette gikk jeg fort bort ifra. Syntes at dette var alt for fint, og bakeverken fikk jeg aldri til.
Jeg var besatt på å finne en løsning som jeg ble fornøyd med. Jeg prøvde meg å bake brød med jyttemel, teft, bohvet, glutenfri havregryn mm flere glutenfrie produkter. Men jeg syntes alt ble bare tungt.
Etter et mislykket knekkebrød bake forsøk, tenkte jeg med mitt..... at hvorfor ikke prøve å jobbe videre med dette for å få en brød utgave i langpanne. Jeg brukte egg, havremelk, jyttemel, bohvete, knust havregryn, knust linfrø, knuste solsikkekjærner, husk og bakepulver. Ovnpannebrøden ble velykket. Etter dette så har jeg laget mage varianter til ulik bruk. De har blit grove, fine, søte, sterke, bitre, bløte, harde, sprøe og mye glede.

Jeg vil i denne bloggen dele en del av mine resultater etter mine kreative utprøvinger.   Opskrifter vil komme etterhvert.

På Instagram adressen #ovnpannebrød har jeg begynt å legge ut bilder av prosesser og resultater. Ellers kan dere finne meg under navnet linemamma hvor jeg legger ut en del bilder av mat jeg lager.

Min lunsj i dag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar